• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Vi som klarade skuldsaneringen och vill hjälpa andra vidrare.

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Nån som vet hur det funkar om man själv söker sanering och får det men har en sambo som också har lön? Kan man då leva på hennes lön medan man själv "saneras"? Eller är de hårdare på att alla hennes pengar också borde gå till räntor, lån osv även om det mesta är i mitt namn?
Din sanering är inget som inkluderar sambons lön/kostnader mer än hyra, gemensamma kostnader. Hennes utgifter är hennes och inget som skuldsaneringsenheten kollar upp.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Snart_klar

Viktig medlem
Poäng: 186
Blev medlem
26 Januari 2024
Meddelanden
79
Mottagna reaktioner
67
Poäng
186
Jag är på väg att avsluta mitt 4:de år av skusan och på väg in i mitt sista år. Och nu har jag fått meddelande från Intrum att man har gjort en kreditupplysning på mig. Aldrig hänt tidigare år att de gör en upplysning så här tidigt på året (innan deklaration är klar). Skedde något liknande för er som är klara att det kom fler upplysningar på er innan ni gick in på sista året?
 

michaelmyers

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
3 November 2022
Meddelanden
31
Mottagna reaktioner
0
Poäng
7
Din sanering är inget som inkluderar sambons lön/kostnader mer än hyra, gemensamma kostnader. Hennes utgifter är hennes och inget som skuldsaneringsenheten kollar upp.
Anledningen till min fråga är för att jag vill veta om vi kan leva ett "normalt liv" även med eventuell sanering för mig. Så tack för ditt svar. Alltså att hon kan stå för det mesta löpande som dyker upp helt enkelt.
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 665
Mottagna reaktioner
2 122
Poäng
1 367
Jag är på väg att avsluta mitt 4:de år av skusan och på väg in i mitt sista år. Och nu har jag fått meddelande från Intrum att man har gjort en kreditupplysning på mig. Aldrig hänt tidigare år att de gör en upplysning så här tidigt på året (innan deklaration är klar). Skedde något liknande för er som är klara att det kom fler upplysningar på er innan ni gick in på sista året?
Jag fick nån upplysning tagen varje år under min sanering. Kommer inte ihåg om det var Intrum men nån varje år.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Jag är på väg att avsluta mitt 4:de år av skusan och på väg in i mitt sista år. Och nu har jag fått meddelande från Intrum att man har gjort en kreditupplysning på mig. Aldrig hänt tidigare år att de gör en upplysning så här tidigt på året (innan deklaration är klar). Skedde något liknande för er som är klara att det kom fler upplysningar på er innan ni gick in på sista året?
Fick en upplysning tagen varje år utom år fem. PRA-group tog upplysning på mej.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 907
Mottagna reaktioner
1 089
Poäng
867
Anledningen till min fråga är för att jag vill veta om vi kan leva ett "normalt liv" även med eventuell sanering för mig. Så tack för ditt svar. Alltså att hon kan stå för det mesta löpande som dyker upp helt enkelt.
Din sanering är inget som inkluderar sambons lön/kostnader mer än hyra, gemensamma kostnader. Hennes utgifter är hennes och inget som skuldsaneringsenheten kollar upp.
Stämmer väl inte helt. Sambons inkomster tas ju med i beräkningen. Tjänar hon mer, förväntas hon betala mer på de fasta kostnaderna.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Stämmer väl inte helt. Sambons inkomster tas ju med i beräkningen. Tjänar hon mer, förväntas hon betala mer på de fasta kostnaderna.
Ja det var ju det jag skrev, hyra osv men det andra hen frågade om är inte något som tittas på.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Anledningen till min fråga är för att jag vill veta om vi kan leva ett "normalt liv" även med eventuell sanering för mig. Så tack för ditt svar. Alltså att hon kan stå för det mesta löpande som dyker upp helt enkelt.
Ja precis.
 

Vic86

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
20 Oktober 2020
Meddelanden
347
Mottagna reaktioner
139
Poäng
327
Om jag skulle ansöka om skuldsanering - kanske 2026 om ränteavdragen försvinner. Har jag då rätt att ha kvar min förmånsbil via jobbet? @Lasseman kanske kan svara på det?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp